Teoriaa ja käytäntöä
alias ilmiöstä joka on usein esillä
puhuttaessa digitaalisista oskilloskoopeista.
Tässä ei käsitellä näyttökuvan aliasointia
liittyen kuvan pixeleihin. Se on kokonaan toinen asia.
Toki sitäkin voi esiintya ja esiintyy silloin tällöin myös digitaaliskoopissa
kun pixelijako ja kuvan yksityiskohdat osuu sopivasti.
Alias ilmiö, aliasointi, on hyvä ymmärtää jotta välttyy vääriltä tulkinnoilta tai että osaa minimoida sen vaikutuksia. Samplenopeus, näytenopeus, suhteessa tutkittavaan signaaliin on tässä asiassa erittäin merkittävässä roolissa.
Aliasointiin ja samplenopeuteen liittyvät seikat ovat
tärkeitä huomioitavia oskilloskooppia valittaessa erilaisiin käyttötarkoituksiin
ja erilaisille signaalityypeille.
Tämä liittyy hyvin läheisesti myös toiseen esitykseen jossa enemmän asiaa
Sin(x)/x ym interpoloinnin vinkkelistä katsottuna.
Se kannattaa lukea yhdessä tämän kanssa.
Joissain kohdin pistän hiukan mutkia suoraksi, kuitenkin niin että valtavia
vääristymiä ei synny, muuten pitäisi kirjoittaa kirja. (Olen siis kohtalaisesti
pyrkinyt siihen ettei ajauduta kovin kauaksi todellisuudesta eikä suureen
ristiriitaan teorioiden kanssa vaikka mutkia oiotaankin)
Digitaalisten oskilloskooppien
yhteydessä puhutaan usein alias ilmiöstä. Joskus sitä sekoitetaan myös
siihen mikä liittyy kuvan muodostamiseen TFT tms "pixeli"monitorille sen resoluutiolla.
Televisioissa kaikkien tuntema "Moire" ilmiö on sekin jonkun asteinen sukulainen
tälle. En käsittele sitä enkä sen kaltaisia kuvanmuodostukseen liittyviä
kosmeettisia asioita. Joissakin oskilloskoopeissa on ns "anti-alias" asetus joka
joskus voi tarkoittaa myös tuota kosmeettista kuva-aliasoinnin vähentämistä.
Se mitä varsinaisesti tarkoitetaan digitaalisista oskilloskoopeista puhuttaessa
signaalin alias ilmiöllä
liittyy laitteen samplenopeuteen (näytteen oton taajuus tai näytteiden aikaväli
- intervalli) sekä signaalin ominaisuuksiin joista nuo näytteet otetaan.
Yksinkertasesti:
Oletetaan että AD muunnin ottaa tasavälein näytteitä jatkuvasti
jollakin näytetaajuudella. Kaikki signaalin taajuuskomponentit jotka pääsevät
tasavälein näytteittävään AD
muuntimeen ja ovat taajuudeltaan suurempia kuin puolet näytetaajuudesta
muodostavat aliaksen. (Kuva 1.)
Ei ole mitään keinoa estää sitä tai vähentää sitä. Jos joku sellaisesta
puhuu hänellä on käytössään joku ns "vaihtoehtoinen totuus" tai sitten puhe
ymmärretään väärin. Käytännössä ongelmat alkavat jo jonkun verran alempana kuin
näytetaajuus/2.
Kaikki seuraava koskee nimenomaaan ja vain ns "real time" oskilloskooppia.
Sellainen ottaa käytössä olevalla samplenopeudella yhdellä vaakapyyhkäisylla
kaikki näytteet. Puhutaaan myös ns "single" shot samplenopeudesta. (on muitakin
tapoja kuten esim ns "Equal Time" tyyli (monia erilaisia) joissa yhdellä
pyyhkäisyllä otetaan näytteet, sitten seuraaavalla kierroksella lisää ja
tätä jatketaan kunnes näytteitä onn saatu riittävästi. Tämä tapa ei svellu
nopeasti muuttuville signaaleille enkä puhu niistä sen enempää. Mikäli
oskilloskooppi on sellainen tämä juttu ei sovellu niihin,
lukuunottamattaa tilannetta jossa sellaista oskilloskooppia käyetään sillä
samplenopeudella joka on kyseisen oskilloskoopin ns "single shot" näytenopeus.
Alkuun yksinkertainen piirros siitä mistä alias ilmiössä on kyse.
Kuva 1.
Kun tulevan signaalin (kuvassa sininen) taajuus on suuri verrattuna
näytetaajuuteen (punaiset näytepisteet) ei
alkuperäistä signaalia voida rekonstruoida näytepisteiden pohjalta. Kuvittele
että punaisten pisteiden kautta vedettäisiin viivat. Alkuperäisen, kuvassa
esitetyn siniallon, sijaan näytettäisiin tuo "alias" siniaalto mutta sen taajuus olisi aivan
väärä. Katso jäljempänä olevia osskilloskoopin ruutukuvia.
Jos meillä olisi noin 2.5 kertainen näytetaajuus (punaiset
näytepisteet) signaalin taajuuteen nähden ja niiden kautta vedettäisiin
viivat olisi meillä jo jonkunlainen käsitys signaalista, ainakin sen
taajuudesta. Mikäli punaisten suorien viivojen sijasta käytössä olisi
Sin(x)/x interpolointi olisi tulos jonkinlainen siniaalto jossa kuitenkin olisi
paljon tasovaihtelua jaksolta toiselle. Nopeuden vuoksi Sin(x)/x interpolointi
tapahtuu hyvin lyhyeltä aikaväliltä. Mikäli voisi käyttää pitkää näytejonoa ja
signaali siis olisi myös ns jatkuva, tulos olisi luonnollisesti parhaimmillaan
erittäin lähellä alkuperäistä. Näin ei kuitenkaan oskilloskoopeissa tehdä
yleensä jotta se toimii myös nopeissa signaaalin muutoksissa, kuten vaikkaapa
kertapulssien nousevilla reunoilla. Katso jäljempänä olevia oskilloskoopin
ruutukuvia.
Jos meillä olisi noin 5 kertainen näytetaajuus (punaiset
näytepisteet) signaalin taajuuteen nähden ja niiden kautta vedettäisiin
viivat olisi meillä jo jonkunlainen käsitys signaalista, ainakin sen
taajuudesta. Mikäli punaisten suorien viivojen sijasta käytössä olisi Sin(x)/x
interpolointi olisi tulos erittäin lähellä alkuperäistä signaalia. Sin(x)/x
interpoloinnin jälkeen tasojitteriä näkyisi tuskin näytöllä erottuvaa määrää.
Katso jäljempänä olevia oskilloskoopin ruutukuvia.
Nyquist-Shannon teoreeman mukaan
näytetaajuuden tulee olla vähintään kaksinkertainen signaalin taajuuteen nähden.
Jotta silloin voitaisiin rekonstruoida signaali pitää täyttää monta tiukkaa
ehtoa. Niitä ei kaikkia täytetä missään tiedossani olevassa oskilloskoopissa.
Ohittamalla monta yksityiskohtaa voidaan käytännöstä sanoa että näytetaajuuden
tulee olla selvästi suurempi kuin signaalin taajuus kerrottuna kahdella.
Jonkinasteinen nyrkkisääntö voisi olla että näytetaajuuden tulee
olla vähintään 2,5 kertaa signaalin taajuus kun tutkittava signaali on
siniaalto ja se rekonstruoidaan näytepisteistä Sin(x)/x interpoloinnilla.
Useinmiten tämä tuottaa vielä varsin ikävän näköisen kuvan siniaallosta
jossa esiintyy runsaasti muuun muassa tasovaihtelua. Kuitenkin monien lähteiden
(Esim. Tektronix, Keysight) mukaan sitä pidetään vähimmäisvaatimuksena.
Asia on suhteellisen yksinkertainen kun katsoo ylläolevia kuvia. Kuva on kuitenkin
aivan erikoistapaus. Pitää muistaa että oskilloskoopin on tarkoitus kuvata se
signaali joka on meille tuntematon. Emme tarvitse oskilloskooppia lainkaan
mikäli meillä on tarkka tieto signaalista. Oskilloskooppia tarvitaan kun
halutaan tietää minkälainen meitä kiinnostava signaali on tai onko se sellainen
kuin sen pitäisi olle.
Oskilloskoopilla siis tutkitaan enemmän tai vähemmän "tuntematonta" josta
oskilloskoopilla halutaan saada riittävän tarkka käsitys.
Kun puhutaan alias ilmiöstä tärkeää on näytteenottotaajuus ja signaalin
sisältämät taajuuskomponentit.
Kauniita kanttiaaltoja ja hienoja saha- ja muita aaltomuotoja esiintyy
koulukirjoissa. Ikäänkuin ideaaleja signaaleja joita ei esiinny
reaalimaailmassa. Usko vaan, niitä ei ole, niitä ei tule, eikä niitä ole koskaan
ollut missään - paitsi siinä kirjan kuvassa ja mielikuvituksessa. Niitä
teoreettisia kuvia kuitenkin tavitaan.
Usein kuulee kysyttävän siitä miksi kanttiaalto ei näytä lainkaan
kanttiaallolta. Pitää muistaa että aaltomuodot jotka ovat muuta kuin puhdasta
jatkuvaa siniaaltoa koostuvat joukosta eri taajuuksisia ja tasoisia siniaaltoja.
Jotta oskilloskooppi kykenisi piirtämään signaalin oikein, sen tulisi kyetä
näkemään kaikki signaalin taajuuskomponentit mahdollisimman tarkoin jotta niiden
summa vastaa signaalia.
Kanttiaallon tapainen on kohtalaisen hyvä esimerkki. Niitä esiintyy usein
signaaleina joita oskilloskoopilla tutkimme, samoin kuin tapauksia joissa
signaalin tasossa tapahtuu jokin muu äkillinen muutos. Yleensä haluamme
tutkia jotain jossa tapahtuu muutoksia. Aina kun jotain muuttuu astuu kuvaan
mukaan muutoksen suuruus ja kuinka muutos tapahtuu ajan suhteen.
Otetaan siis suorakaideaalto esimerkiksi.
Ajatellaan että meillä on 1MHz kanttiaalto jossa nousu- ja laskunopeus on hyvin
nopea. Sen perustaajuus eli 1. harmoninen on 1MHz.
Kanttiaalto (Puhdas) koostuu perustaajuuden lisäksi parittomista harmonisista
siniaalloista. 1MHz on tässä 1. harmoninen eli perustaajuus. 2MHz jää väliin. 3.
Harmoninen esiintyy, 4. jää pois. 5. esiintyy, 6. jää pois, 7. esiintyy jne.
Ideaalitapauksessa parittomia harmonisia aina lähes äärettömyyteen saakka.
Samalla kuitenkin kun harmonisen järjestysnumero kasvaa sen harmonisen taso on
alempi. 3.harmonisen taso 1/3 ja 5. harmonisen taso 1/5 osa jne.
Mitä enemmän tutkittavassa kantissa olevia harmonisia oskilloskooppi
kykenee oikein havaitsemaan sitä lähempänä kuva on sitä todellista tutkittavaa
kanttiaaltoa. Luonnollisesti enempää ei tarvitse nähdä kuin ne mitä
tutkittaavassa on. Nyt siis kyseessä oli jyrkkäreunainen. Mikäli saamme
kohtalaisen oikein 7. 9. tai jopa 11. harmonisen näyttää kanttiaalto melko
hyvältä mutta ei suinkaan vielä täydelliseltä. Vähimmäisvaatimuksena voisi
sanoa että 5. harmoninen tulisi ainakin olla mukana mainittavasti
vaimentumattomana, silloin se jo muistuttaa "kanttiaaltoa".
Tilanne on kuitenkin usein paljon vaativampi. Meille saattaakin olla olennaista
myös kyetä mittaamaan niiden muutosreunojen nopeus. Jos signaalin nousunopeus on
hyvin nopea ja skoopin ruudulla haluamme nähdä 3,5ns nousunopeuden meillä tulee
olla vähintään 100MHz oskilloskooppi.
Oskilloskoopin nimellinen "taajuus" tarkoittaa periaatteessa sitä
taajuutta jolla signaalin taso on pudonnut 3dB sovittuun matalataajuiseen
referenssitasoon nähden.
Puhutaan ns Gauss tyyppisestä taajuusvasteen muodosta.
Puuttumatta yksityiskohtiin voidaan nyrkkisääntömäisesti sanoa että
oskilloskoopin nousunopeus nanosekunteina on 350/nimellistaajuus MHz.
(nousunopeus mitattuna signaalin 10 ja 90% väliltä.) 100MHz oskilloskoopin
nousunopeus on siis 3,5ns. Usein -3dB piste on jonkin verran ylempänä kuin
oskilloskoopin mainittu taajuusraja. Huomaa että joissain
oskilloskoopeissa taajuusvasteen muoto on toisenlainen ja silloin nousunopeus ei
ole tuon nyrkkisäännön mukainen.
Tuo siis on silloin oskilloskoopin itsensä nousunopeus.
Jos oskilloskoopin nousuaika on 3.5ns ja signaalin nousuaika on 3.5ns emme
suinkaan näe 3.5ns nousunopeutta ruudulla. Näemme noin 5ns nousunopeuden.
Virhettä on yli 40%. Signaalin ja oskilloskoopin yhdistetty
nousunopeus voidaan laskea: SQR((rtSign^2)+(rtOsc^2)).
Jos signaalin nousunopeus olisi 3.5ns ja haluaisimme mitata sen ilman että
oskilloskoopin nousunopeuden aiheuttaama virhe on yli 3% tarvisimme
oskilloskoopin jonka nousunopeus on alle 0.9ns eli noin 400MHz oskilloskoopin!
Tähänkin liittyvää enemmän oskilloskoopin valintaa koskevassa kertomuksessa.
Edellämainittu liittyy helposti ja usein puheena olevaan alias ilmiöön.
Tarkastellaan hiukan miksi. Seuraavassa kuvassa esimerkki taaajuusvasteen
muodosta. Kyseessä Siglent SDS1102X. (huomaa että kyseessä ei ole skoopin
taajusvasteen testaus - määrittely. Kuvaa ei pidä katsoa niin että ahaa,
tuollainen on taajuusvate jos hankin ko. skoopin. Kuva soveltuu käytettäväksi
vain tämän jutun tekstiin liittyvänä kuvituskuvana.
Kuvassa on pyyhkästy taajuusalue 10MHz - 360MHz. Kuvaaan on merkitty
skoopin 100MHz nimellisstaajuus. joka on merkattu käyttäen Gate kursoria A,
sekä mittauskursoreilla -1dB (140MHz) sekä -3dB (220MHz).
Sitten tulee tärkeä taajuus: fN on Nyquist
rajataajuus. (näytetaajuus/2). Tässä se on 250MHz. (2 kanavaa
käytössä max 500MSa/s . Mikäli 1 kanava käytössä, max 1GSa/s)
Alias ilmiön kannalta tuo Nyquist taajuus (
fN
) on aivan olennainen asia. Se on sellainen ns ehdoton raja ja kaikki se mitä on
fN yläpuolella näkyy alias ilmiöinä.
Monesti virheellisesti puhutaan että jos taajuus on alle Nyquist taajuuden
sitten kaikki on ok. Ei, todellakaan niin ei ole. Siinä vaan on luetun ymmärrys
jäänyt vähiin tai kuultu "kaverilta" tai joku "guru" sepittelee omiaan. En mene
syvemmälle teoriaan ja käytäntöön mutta tuo vaan kaatuu siihen että yksikään
käytännön oskilloskooppi ei täytä niitä jakaista ehtoa jotka pitäisi kaikki
täyttyä jotta tuo olisi tosi. Eli, lukekaa vaan uudelleen sekä Nyquist että
esimerkiksi Chris Rehorn (Hwlett-Packard). Käytännössä raja osuu vastaan
jossain noin fN/1.25 paikkeilla. (noin sampletaajuus/2.5). Mutta,
esimerkiksi varsinaiset alias taajuudet lasketaan luonnollisesti tarkalleen Nyquist
taajuuden tai sampletaajuuden pohjalta.
Mitä se alias taajuus on?
Esim jos Nyquist taajuus on 250MHz niin jos signaali olisi 350MHz syntyisi
150MHz alias taajuus jonka saattaisimme nähdä skoopin ruudulla, sen 350MHz
sijasta. Vastaavasti 260MHz näkyisi 240MHz taajuutena. Tämän osalta on
muistettava nyt sitten se että esimerkiksi kanttiaallon harmoniset ovat ihan
samoin signaalitaajuuksia vaikka ne eivät erikseen siniaaltoina näy mutta ne
aiheuttaavat alias ilmiötä (se ilmiö näkyy esim kantin nurkkien
"jitterinä" tai "wobblerina" miten sitä nimittelevätkin. On hyvä muistaa että ne
kanttiaallonkin harmoniset noudattaa samaa perieetetta joilla ne muuntuvat
toisiksi (alias) taajuuksiksi!
Kun katsot taajuusvastetta kuvassa huomaat että Nyquist taajuuden yläpuolella
edelleenkin skoopin sisääntulosta tulee AD muuntimelle signaalia ja kuvassa jopa
niin että jännitetaso on vaimentunut vain noin puoleen. Tämä tietenkin
vain kun samplenopeus on 500MSa/s. Jos samplenopeus olisi samalla
taajuusvasteella 1GSa/s olisi Nyquist taajuus (500MHz) niin kaukana että
sellaset taajuudet vaimenevat jo erittäin paljon ja vaaraa alias ilmiölle ei
paljoa ole. (SDS1102X kun yksi kanava käytössä)
Jos epäilet että signaalissa on riittävän voimakkaita taajuuskomponentteja jotka
menevät yli kulloisenkin Nyquist rajan tai hyvin lähelle sitä ja epäilet
signaalia katsoessasi alias ilmiöiden mukana oloa. Kytke tilapäisesti toinen
kanava pois, samplenopeus nousee. Jos olet hitailla t/div nopeuksilla jaa
samplenopeus alhainen ja siis Nyquist raja alhainen myös, kokeile nostaa
samplenopeutta tilapäisesti ja totea häviääkö ilmiö. Maksimoi samplenopeus
mahdollisuuksien mukaan. Jos keinot loppuvat, ja signaalissa korkeita
taajuuskomponentteja jotka aiheuttavat aliasiointia kokeile ylempien
taaakjuuksien suodaattamista pois. Jos taas ne ylemmät taajuudet ovat sinulle
tärkeitä. Silloin sinulla on liian hidas oskilloskooppi.
Seuraavassa hiukan demonstraatioita kuvin.
Osassa esimerkkikuvia joissa olen käyttänyt tarkoituksellisesti alhaisia
signaalin taajuuksia sekä alhaisia samplenopeuksia jolloin on ollut helpompi
tehdä nuo esimerkit. Samoin jää pois oskilloskoopin analogisen etuosan
kaistaleveyden merkittävät vaikutukset sekä voin hallita paremmin sisääntulevan
signaalin ominaisuuksia. Tässä siis signaali on tunnettu ja katsotaan
oskilloskooppia ikäänkuin se skooppi olisi tutkittava laite. Yleensä
oskilloskooppia käytetään toisin päin eli sillä analysoidaan enemmän tai
vähemmän tuntematonta signaalia. Siinä on usein avuksi mikäli tuntee
oskilloskoopin käyttäytymistä.
On helppo saada signaali jonka nousevan reunan nousuaika on säädettävissä 1000ns
- 5000ns mutta minulla ei ole signaalilähdettä jolla voisin tuottaa helposti 1,0
- 5,0 ns nousuaikaisen signaalin siten että voin säätää nousuaikaa suhteellisen
tarkasti. Siksi valitsin samplenopeudeksi 1MSa/s. Se on suoraan 1:1000 jos
ajatellaan 1GSa/s ja siinä suhteessa myös nousuaika 1000ns vastaa 1ns. Mikä
tässä jää pois on analoginen taajuusvaste ennen AD muunninta sekä ongelmat
signaalin siirrossa oskilloskoopille. Näin saa asiasta selkeämmän jolloin
voi keskittyä vain tuohon digitoinnin ja siitä kuvanmuodostuksen alias
ilmiöihin.
Aluksi kolme kuvaa joissa kaikissa signaali sama ja raskaasti liian alhainen
samplenopeus.
Signaalin taajuus 900kHz. Samplenopeus 1MSa/s. Tästä puolet, eli Nyquist raja,
on 500kHz.
Tämä on esimerkki klassisesta perus alias ilmiöstä joka on usein esimerkkinä.
Useimpia esimerkkikuvia kannattaa katsoa siten että kuvan zoomattu alaosa olisi
se jota katsellaan. Zoomaus on tehty juuri siksi että voin käyttää hidasta
vaakanopeutta jotta olen saanut samplenopeuden putoamaan tässä tapauksessa
1MSa/s kun olen lisäksi ottanut 2 kanavaa käyttöön sekä rajoittanut muistin
minimiin.
Näillä alhaisilla taajuuksilla on helpompi demonstroida. Sama tapahtuu jos
kerrot tai jaat samplenopeuden ja käyteyn taajuuden samalla jollain luvulla.
Edellyttäen tietenkin että oskilloskoopin analogisen tulokanavan kaistaleveys
riittäisi.
Kuvassa näkyy 100kHz siniaalto. Mitä ihmettä.
Signaalinhan piti olla 900kHz.
Onko tutkittava signaali jostain syystä alempi kuin luulin. huomio kiintyy
myös siihen että kuva "vilisee" koko ajan enkä saa triggausta toimimaan. Ompas
kurja oskilloskooppi. Vai onko.
Sampletaajuus 1MHz. Signaali 900kHz. Nyquist raja on 500kHz. Jos katsoisi tätä
tilannetta FFT analysaattorilla. Sekin näyttäisi 100kHz signaalia. Voi
mielessään ajatella että Nyquist raja on ikääkuin peili. Samoin 0 taajuus.
Kun Nyquist seinäpeiliin 500kHz kohdalla osuu 900kHz se ylimenevä osuus 400kHz
ikäänkuin heijastuu siitä takaisin päin ja jatkaa matkaa kohti 0 peiliä mutta ei
sentään pääse sinne saakka vaan 100kHz kohdalle. Jos taajuus olisi vielä
suurempi, sanotaan vaikka 1200kHz. Hmm... 500kHz kohdalta takaisin päin nyt
700kHz. Mutta siitä 500kHz takaisin päin tulee 0 vastaan ja käänytään takaisin,
jäljellä on vielä 200kHz. Saadaan siis taajuus 200kHz. Siinä näkyisi FFT
analyysillä piikki ja ylläolevassa kuvassa näkyisi 200kHz siniaalto sen 1200kHz
aliaksena.
Sama kuin edellä mutta Sin(x)/x interpolaatio vaihdettu
suoriksi viivoiksi.
Nyt tapahtuu kummia.
Näytöksi valittu pelkät pisteet eikä niiden väliin piirretä mitään. Ei suoraa
eikä Sinc interpolaatiota. Kuinka kuvassa kuitenkin nyt näkyy 900kHz
kaunis siniaalto. Kaiken lisäksi triggauskin toimii. Eihän se näin pitänyt mennä
- vai. No ei se menekään niin. Katso tarkasti. Näet hiukan kirkkaampia
pisteitä, katsopa jos näkisit vain ne, miltä signaali silloin näyttäisi.
Siinähän se on tuttu 100kHz. Vertaa edelliseen kuvaan ja sitä edelliseen. (sama
signaali, eri näyttö- ja interpolointitapa).
Selitys.
Joka kerta kun skooppi tekee yhden vaakapyyhkäisyn se tuottaa yhden noiden
kirkaampien pisteiden mukaisen näytejonon. Koska siinä ei ole mitään
sykronointia näytekellon ja signaalin välillä, on joka pyyhkäisyllä pisteet eri
kohdista signaalia. Signaali on ns jatkuva joten se pysyy muuttumattomana. Kerta
toisensa jälkeen ruudulle tulostetaan nuo pisteet ja lopulta niitä on otettu
niin monesta eri sijainnista että niiden pisteiden jäljet piirtävätkin
alkuperäisen signaalin. Tässä tapauksessa kun on hidas pyyhkäisyaika olen
käyttänyt persitence asetusta jolloin ns vanhat pyyhkäisyt jäävät hiukan
himmeämpinä näytölle persistence asetuksen määräämäksi ajaksi. Kun persistence
ajan (ns jälkiloisto) kello käy, vanhimmat pisteen katoavat ja uudemmat jää
näytölle.
Useissa tilanteissa ei tarvita persistence ajastinta koska vaakapyyhkäisyjä
toistetaan niin nopeasti että dataa näytölle ehtii kertyä paljon ennen kuin uusi
kuvaruudullinen päivitetään. Sen sijaan mikäli kyseessä olisi nopeasti muuttuva
signaali, tällä tavalla ei saataisi mitään järjellistä.
(Tämä muistuttaa hivenen ns Equal Time sample moodia
mutta ei ole kuitenkaan se. Tästä ei myöskään ole hyötyä silloin kun operoidaan
lähellä oskilloskoopin nimellistaajuutta ja sen yli.)
Huomaa että tätä asetusta kannattaa opetella käyttämään hyödyksi erilaisissa
tilanteissa. Joissain tilanteissa se myös auttaa sevittämään mahdollisen alias
ilmiön. Ylläolevat eivät ole se ainoa tapa jolla alias ilmiö esiintyy. Tuo
ylläeoleva alias ilmiö on niin ilmeinen että melko kokematonkaan ei tuohon
ansaan helposti mene kun se on kerran tullut tutuksi. Tämä ei kuitenkaan toimi
enää hyvin silloin kun ollaan nopeimmilla vaakapyyhkäisyillä ja korkeilla
signaalitaajuksilla. Tällä tavalla ei siis voi matkia suurilla taajuuksilla
"Equal Time" toimntoa. SDS1000X sarjassa ei ole E.T. toimintamuotoa. Mutta
alhaisilla taajuuksilla se matkii sitä ihan mukavasti kuten kuva osoittaa.
On kuitenkin muita "kummajaisia" liittyen samaan asiaan ja niiden kanssa saattaa
helposti olla enemmän ihmeissään.
Ennen seuraavia esimerkkejä on hyvä tietää se että olkoot oskilloskoopin
samplenopeus mikä tahansa kuitenkin todellinen samplenopeus jolla ADC toimii on
joko 500MSa/s kun kumpikin kanava aktiivisena tai 1GSa/s kun yksi kanava
aktiivisena. Tarkoittaa sitä että jos säädät muistin ja/tai t/div asetuksen
siten että samplenopeus on alempi otetaan AD muuntimelta samplemuistiin vain osa
näytteistä (näyte=sample).
Jos skoopin ilmoittama "muistiin otettava samplenopeus" on esim 1MSa/s ja jos
olisi 1 kanava aktiivisena toimisi AD muunnin silti1GSa/s (niin on
tässäkin kuvan tilanteessa) . 1MSa/s saadaan pudottamalla 999 samplea pois ja
ottamalla 1 sample muistiin ja taas 999 tiputetaan pois ja seuraava siirretään
muistiin edellisen perään jne. Näytenopeus muistissa josta näyttö muodostetaan
on nyt 1MSa/s.
Triggaus EI tapahdu tuosta muistista vaan AD muuntimen tuottamien triggausta
ohjaavien näytteiden välit interpoloidaan ja siitä katsotaan tarkka ajallinen
triggauskohta jonka perusteella näytölle piirrettävä vaakapyyhkäisy asemoidaan
triggauskohtaan vaakasuunassa (ajallisesti). Se tietenkin johtaa siihen että ne
samplet muistissa siirtyvät kuvassa mihin siirtyvät koska useinmiten näyte ei
osu tarkalleen triggaustasoon vaan johonkin näytepisteiden välissä olevaan
tasoon (joka kohta löytyy siitä näytepisteiden välille tehdyltä interpolaatio
"viivalta" kohdasta jossa se leikkaa triggaustason).
Jatketaan tällä kuvalla.
Usein oskilloskoopin käyttäjä on laittanut Sinc (Sin(x)/x) interpoloinnin pääle
näyttömuotona "lines" (se on myös oskilloskoopin oletus asetus). Signaali
on 2kHz pulssi jonka leveys on 11,5µs. "Sampletaajuus" on 1MHz (1MSa/s)
Siis, samplenopeus tarkoittaa sitä nopeutta jolla poimitaan samplemuistiin AD
muuntimelta ulos tulevasta datajonosta. Oskilloskoopin näytöllä lukeva
samplenopeus tarkoittaa sitä (vakiintunut käytäntö oskilloskoopeissa käytännössä
aina).
1 MSa/s riittää hyvin 2kHz
signaalille - onhan sampletaajuus 500 kertainen. Tässä on kuitenkin "jekku".
Sivuhuomautus: Tilanne olisi suhteellisesti ottaen
sama jos samplenopeus olisi 1GSa/s ja pulssitaajuus 2MHz.
Jekku tässä on se että pulssireunojen nousu- ja
laskuaika on 6ns. Tämä menee suhteellisesti niin överiksi että signaalin
piirretyt nousu ja laskupaikat kokonaisuudessaan sattuvat sinne tänne yhden
näytteenottovälin verran, kuten kuvasta näkyy. Kuitenkin ne lähes poikkeuksetta
menevät siten että nousun kohdalla yksi piste on alhaalla ja seuraava täysin
ylhäällä. Yhden näyteintervallin aikana koko askelmuutos.
Tuo EI ole triggausjitteriä (se selviää myöhemmin)
vaikka se sille näyttääkin ja mittauksissakin käyttäytyy juuri niin. Voisi sanoa
että tässä, vaikka triggaus olisikin kohdallaan tapahtuu piirtojitteriä. Tässä
myös pulssin piirretty leveys vaihtelee saman verran, ei pelkästään sijainti.
Lisäksi kuten huomataan Sinc interpolointi aikaansaa jokaiseen nurkkaan
ylilyönnin. Signaalissa sitä ei ole, eikä AD muuntimen datassa.
Seuraavassa kuvassa sama tilanne mutta nyt Sinc
pois käytöstä ja näyttönä "lines" jolloin näytepisteet yhdistetään suoralla
viivalla.
Kuvasta nähdään (koska persistence (jälkiloisto) on
käytössä), että signaalin sijainti edelleenkin vaihtelee saman verran kuin Sinc
ollessa käytössä. Vaihteluväli on kuvasta päätellen jokseenkin tarkasti 1µs.
Tämä on näytepisteiden väli näytemuistissa.
Signaalin nousuaika on 6ns. Kuvassa yksikään samplemuistin näyte ei ole sattunut
osumaan juuri johonkin keskelle sitä signaalin nousua. Datapiste on ollut joko
signaalin alatasolla tai ylätasolla. Triggauksen interpolointi tietää paikan
mutta kun kuvan piirtämistä varten ei ole olemassa kuin pisteet 1µs välein
on tuloksena tämä. Tuo on luonnollista. Tuon takia ei kannata alkaa uhrata
resursseja ylimääräiseen triggauskohdan uudelleen interpolointiin kuvadatasta ja
asemoimaan varsinkin kun tulos vaikuttaaisi ainoastaan nousevan reunan
viivaan ja muu saattaisi olla vieläkin ikävämpää. Kauniin kuvan takia ei
dataa kannata alkaa keksiä uudelleen, se olisi hiukan samaa kun
keksittäisiin hypoteesia tukeva data tutkimukseen tai otettaisiin huomioon vain
sitä tukeva data. Tässä voisi keksiä dataa miellyttämään ihmisen silmän
"odotuksia", ainakin jos kyseessä olisi viihdelaite kauniita kuvia
tuottamaan.
Tehdäänpä niin että ei yhdistetä datapisteitä millään viivalla. Todellisuudess
ei tietenkään ole mitään viivaa. On vain yksittäisiä AD muuntimen tuottamia
"pisteitä". Annetaan skoopin piirrellä vain ne. Näyttötavaksi siis
pisteet.
Hupsista. Vertaa edelliseen kahteen kuvaan. Signaali
sama, kaikki muutkin asetukset samat, lukuunottamatta sitä, että pisteiden
väliin ei interpoloida suoraa (lines) eikä käyrää (Sinc). Kirkkaat pisteet ovat
ne datapisteet jotka tuli juuri siinä yksittäisessä vaakapyyhkäisysta mikä oli
tehty ennen kuvan ottoa.
Näissä (pulssi kuvissa) olen valinnut käytöön Slow Acquisition jolloin TFT
päivitys sisältää yhden vaakapyyhkäisyn jotta asia tulee selkeämmäksi ja näkyy
kirkkaina vain yhden vaakapyyhkäisyn sample pisteet. Seuraavassa pyyhkäisyssa
nuo pisteen olisi eri kohdassa ja kun odottaa niitä joskus sattuu myös niiden
nopeiden nousevien reunojenkin kohdalle. Kuvassa on persitence päällä joten
vanhat pisteen näkyvät myös koko siltä persitence ajalta. Uusimat näytölle
kirkkaina ja vanhimmasta päästä pois. Ei ole havaittavissa olevaa
triggaus jitteriä. En ainakaan minä näe.
Edellisissä kuvissä olikin kuvan piirron aiheuttamaa
"jitteriä".
Huomaa, että vaikka kuinka kauan jatkaisi tällä kuvan tavalla, pisteet osuvat
aina tuolle samalle viivalle (ellei signaali muutu) ja tasavälien mutta
ajallisesti satunnaiseen sijaintiin. Kanavan 2 vastaavat pisteen näkyvät myös ja
koska AD muuntimet käyvät rinnakkain ja samasta kellosta, niiden sijainti
kanavan 1 kanssa on ajallisesti sama (täydessä synkronissa).
Jos olisin kuvaa ottaessa valinnut Acquisition mode Fast olisi kirkkaita
pisteitä enemmän koska yksi TFT päivitys sisältäisi nyt useita vaakapyyhkäisyjä
(rriippuen signaaalista ja vallitsevasta wfm/s nopeudesta..
Jotta näissä esimerkeissä tilanne olisi selkeämpi, valitsin tuon "slow"
toimintavan jota melko harvoin muuten yleensä käytetään. Kuitenkin sen
olemassaolo kannattaa muistaa.
Dots, eli "piste" näyttötapaa kannattaa opetella hyödyntämään. Kaikkeen se ei
sovi ja usein Sinc tai lines on ok. Joskus sen sijaan dots moodi on mainio.
Kuten tässä jos vertaat näitä kolmea yllä olevaa kuvaa.
Edellisissä pulssi signaalin kuvissa nousuaika pulssissa oli 6ns.
Näytteiden väli 1000ns. Ajatellaanpa että kyseessä on 100MHz oskilloskooppi
jonka analogisen kanavan nousunopeus olisi 3.5ns ja näytteiden väli 1ns (kun
1GSa/s).
Jatketaan asian tarkastelua käyttämällä näytteiden välinä edelleen 1000ns
(1MSa/s). Käytetään myös siihen nähden samalla suuruusluokalla
olevia signaalin nousu ja laskuaikoja niin saadaan lisää käsitystä.
Aloitetaan kuvalla joka voi hämmästyttää tuon jitterin osalta. Huomaa
erityisesti että triggaus on etureunasta. Aiemmin sanoin että kyseessä ei
ole triggaus jitteri vaikka se siltä kuvassa näyttikin. Nyt se todennetaan.
Kuvassa signaalin nousuaika on edelleen sama 6ns kuten
aikaisemmin. Pulssin pituuskin sama 11.5µs. Pulssin laskuajaksi olen
asettanut 1500ns (1.5µs).
Triggaus on edelleen nousevasta reunasta ja kuvassa näkyvältä tasolta 0V.
Näyttömuotona "lines" Interpolointitapa Sinc. Lisäksi persistence käytössä
jotta kuvaan jää historiaa hiukan pidemmältä ajalta. Jos kyseessä olisi
triggausjitteri pitäisi tuolla laskevalla reunalla näkyä aikajitteriä koska
triggaus on tuolla etureunassa. Eipä näy. Etureunassa kuitenkin näkyy sama
kuin aiemminkin. Triggaus itsessään siis on tarkka mutta etureunan kuvaan tulee
aikajitteriä - tässä tapauksessa johtuen piirtämisesta - ei itse triggauksesta.
Takareunan keskikohta jolla korkeudella triggaus on näyttää hyvin vakaaalta.
Takareunassa ei tule "kuvan piirron" aiheuttamaa jitteriä koska sinne laskevalle
reunalle saadaan aina kaaksi näytepistettä. (näytteiden väli 1µs ja laskuaika
1.5µs)
Sensijaan takareunassa edelleen näkyy jonkun verran alias ilmiötä signaalin
nurkissa. Yksi aliasoinnin muoto on ns "corners wobbling". Niin,
samplenopeus on 1MSa/s ja laskuaika on 1.5µs. Laskevan reunan
tilanne vastaa saamaa kuin 1.5ns nousuaika samplenopeudella 1GSa/s (kun jätetään
analogisen etupään osuus ennen AD muunninta pois vaikuttamasta).
Seuraavassa sama ilman Sinc interpolaatiota.
Kuvassa signaalin nousuaika edelleen 6ns sekä laskuaika
1500ns (1.5µs). Sinc interpoloinnin aiheuttama nurkkien ylitys on poissa
mutta muuten nurkkien "wobbler" jäljellä laskevan reunan nurkissa, kuten asiaan
tietenkin kuuluukin. Tämä ei mitenkään liity valmistajaan vaan fysiikan ja
matematiikan todellisuuteen. Noiden nurkkien "vipotus" ei näy still kuvassa
mutta luveenähän nuo nurkat "vipottaa ja värisee".
Kurkistetaanpa miltä tilanne näyttää jos pitäydytään ainoastaan AD muuntimen
tuottamassa datassa.
Ei vedetä viivoja pisteiden väliin. Ei Sinc
interpoloituja eikä suoria viivoja. Huomioi että yksi vaakapyyhkäisy on
tuottanut ainoastaan noiden kirkkaiden pisteiden yhden jonon. Se että näet siinä
signaalin muodon johtuu siitä että kuva sisältää ison joukon vaakapyyhkäisyjä
koska persistence on käytössä ja edelliset pyyhkäisyt jäävät kuvapinnalle
asetetuksi ajaksi. Voit mielessäsi kuvitella tuon edellisen kuvan syntymisen kun
vedät viivat yhdistämään ajallisesti peräkkäiset kirkkaat pisteet. Sitten
toistetaan sitä niin että kirkkaiden pisteiden jonon sijainti ajallisesti on
siirtynyt satunnaisesti mutta samalla 1µs intervallilla ja taso on tuolla
viivalla joka kuvaa signaalin muotoa. Satunnaisuus tulee ainoastaan siitä että
signaalin ja AD muuntimen ajoituksen välillä ei ole yhteyttä.
Jotta tulee aivan selväksi se ettei kyseessä ole triggauksen jitteri vaan
piirtäessä syntyvä aikajitteri esitän nuo kolme edellistä kuvaa hiukan
"käännettynä".
Ensin Sinc, sitten lines ja lopuksi dots. Ero on vain siinä että nyt nouseva
reuna on 1.5µs ja laskeva 6ns. Muuten samat kommentit kuin edeltävissä
kolmessa kuvassa.
Edellisissä kolmessa kuvassa nousuaika 1500ns ja
laskuaika 6ns. Nämä edelliset kaikki 6 kuvaa yhdessä kertonevat selkeästi että
tässä tapauksessa kyseessä on piirrettäessä syntyvä "jitteri" eikä suinkaan
triggausjitteri. Triggaus toimii tarkasti mutta 1µs aikajitteri nopeisiin
reunoihin tulee piirrettäessä koska piirrettäessä on käytössä vain 1µs välein
olevat näytepisteet ja näytepisteiden väleille piirretään viivat jokaisella
yksittäisellä vaakapyyhkkäisyllä. Mikäli taas näin ei tehtäisi vaan kerättäisiin
usean vaakapyyhkäisyn pisteet lomittain oltaisiin aika lähellä ns Equal Time
toimintamallia. Tapa jolla vaanhat digitaaliset osskilloskoopit toimivat.
Esimerkiksi vanhan HP54501 oskilloskoopin samplenopeus oli maksimissaan 10MSa/s.
Kuitenkin ns "repetitive" tilassa se kykeni helposti kuvaamaan 100MHz signaalia.
Kunhan signaali oli ns jatkuva. Single shot "reaaliaika" oskilloskooppina se oli
luokkaa 2 - 4 MHz. (huomaa kuitenkin että tässä käytetty "dots" näyttömoodi
yhdessä persistence ajan kanssa ei toimi samalla tavalla kuin joidenkin
oskilloskooppien "Equal Time" toimintamuoto.)
Nyt jos esimerkiksi tuossa viimeisessä kuvassa signaalissa taapahtuisi
merkitseviä muutoksia sen ajan kuluessa jona samplepisteitä on kerätty
näytölle (persistence aika) olisi kuva aivan toisenlainen "sotku" riippuen
niistä muutoksista.
Seuraavaksi vielä muutama kuva joillain erilaisialla nousu- ja lasku ajoilla
Nousu ja lasku 1.5 µs. Interpolointi Sinc
Nousu 3 µs ja lasku 1.5 µs. Interpolointi Sinc
Nousu 3.5 µs ja lasku 1 µs. Interpolointi Sinc
Nousu 3.5 µs ja lasku 1 µs. Ei interpolointia. Vain
pisteet. (ja persistence)
Seuraavaksi pieni kurkistus siihen miltä (puhdas) sini näyttää eri taajuuksilla.
Kuvassa samplenopeus 1MSa/s ja taajuus 200kHz. Tämä
vastaisi samaa kuin 200MHz sini samplenopeudella 1GSa/s (kun etupään analogisen
osuuden vaikutukset niillä taajuuksilla ei ole mukana. Eli tässä vaín
tarkasteltuna se kuinka samplenopeus vaikuttaa. Signaalin taajuus siis 1/5
sampletaajuudesta (1/2.5 Nyquist rajasta).
Näytön persistence on käytössä jotta nähdään mahdollinen vaihtelu eikä vain yhtä
pysähtynyttä hetkeä (yhden kuvaruutupäivityksen väliseltä ajalta).
Persistence aika 10s.
.
Kuvassa samplenopeus 1MSa/s ja taajuus 300kHz. Tämä
vastaisi samaa kuin 300MHz sini samplenopeudella 1GSa/s (kun etupään analogisen
osuuden vaikutukset niillä taajuuksilla ei ole mukana). Signaalin
taajuus siis 1/3.33 sampletaajuudesta (1/1.67 Nyquist rajasta).
Näytön Persistence aika 10s. Nyt aletaan nähdä signaalin huipuissa hiukan
tason jitteriä ja aikatasossa havaitaan aivan juuri vaivoin erottuva vähäinen
aikajitteri (piirrossa syntyvä, ei triggauksessa, vrt aiemmat kuvat). Kuvaa
katsoessa huomioi mikä on todellisten näytteiden väli. Se on 1µs eli puoli
ruutua!
Kuvassa samplenopeus 1MSa/s ja taajuus 350kHz. Tämä
vastaisi samaa kuin 350MHz sini samplenopeudella 1GSa/s. Signaalin taajuus
siis 1/2.86 sampletaajuudesta. (1/1.43 Nyquist rajasta) Näytön
Persistence aika 10s. Nyt aletaan nähdä signaalin huipuissa taso jitteriä
kohtalaisen paljon. Nyt esiin tulee myös selkeästi kuvan piirron aiheuttama
aikajitteri joka näyttää triggausjitteriltä. (ks aiemmat kuvat). Kuvaa
katsoessa huomioi mikä on todellisten näytteiden väli. Se on 1µs eli puoli
ruutua!
Kuvassa samplenopeus 1MSa/s ja taajuus 400kHz. Tämä
vastaisi samaa kuin 400MHz sini samplenopeudella 1GSa/s. Signaalin taajuus
siis 1/2.5 sampletaajuudesta. (1/1.25 Nyquist rajasta) Näytön
Persistence aika 10s. Nyt nähdään signaalin huipuissa taaso jitteriä
paljon. Jos nyt ajatellaan tuosta pois persistence osa ja katsotaan vain noita
kirkkaita osia ja kuvitellaan että nähdään livekuvaa jossa nuo pomppivat
jatkuvasti on meillä käsitys siitä miltä se näyttää.
Huomaa että tilanne luonnollisesti vastaa myös sitä tässä suhteessa sitä että
samplenopeus olisi neljäs osa ja taajuus neljäs osa. 250MSa/s ja 100MHz. Onhan
meillä näin edelleen jokin käsitys signaalista mutta on se aika kamalaa
katsottavaa. Ajatellaanpa että sisään tulevassa signaalissa olisi korkempiakin
taajuuskomponentteja mutta sellaisia joita emme tunne. Silloin voisi sanoa että
yksi oskilloskooppi kuva valehtelee signaalista enemmän kuin tuhannella sanalla
kykenisi puhumaan palturia.
Samplenopeuden ja signaalin taajuuskomponettien vaikutus on matematiikkaa.
Siihen ei vaikuta oskilloskoopin valmistajan nimi millään tavalla. Siihen toki
vaikuttaa esimerkiksi se millaisin parametrein Sinc interpolointi on toteutettu.
Samoin asioihin joita näissäkin kuvissä näkyy vaikuttaa se kuinka hyvin triggaus
ja siihen liittyvä "hieno interpolointi" toimii.
Moni on innostunut hakkeroimaan tai modifioimaan oskilloskooppiin lisää
taajuuskaistaa (analogisen etupään taajuuskaistaa). Ikäänkuin taajuuskaistan
leveys olisi jotenkin vain hyvä asia. Moni ei myöskään tunnista mahdollista
ongelmaa joka siitä seuraa koska monilla ei ole minkäänlaisia välineitä eikä
ehkä aina riittävää tietoa ja taitoa tutkia mitä se oikeasti vaikuttaa.
Muistutan vielä kerran: Oskilloskoopilla analysoidaan
signaalia joka on enemmän tai vähemmän tuntematon. Muussa tapauksessa
analysoimme oskilloskooppia.
Jos emme tunne oskilloskoopin ominaisuuksia (emmekä signaalin ominaisuuksia) on
aivan turha puhua signaalin tutkimisesta. Silloin sensijaan olemme
"ihmettelemässä ihmeellisiä ilmiöitä joita skoopin kuvaruudulla näkyy" ja
se on lähinnä viihdettä joskin sekin voi olla mielenkiintoista ja
opettavaistakin - jos ottaaa opiksi..
Nykyaikana onneksi oskilloskoopeissa alkaa olla näytemuistia kohtuullisen
reilusti. Tämäkin on yksi tärkeä seikka. Myös alias ilmiön kannalta.
Siglent SDS1102X samplemuistin pituus on max 14M kun yksi kanava on käytössä.
Tai 7M kummallkin kanavalle samaan aikaan. Vastaavasti maksimi
samplenopoeus 1GSa/s kun yksi kanava on käytössä ja 500MSa/s kun kaksi kanavaa
käytössä. Tästä seuraa se että koko vaakkapyyhkäisyn nopeusalue
1ms/div - 2ns/div voi käyttää 1GSa/s (tai 500MSa/s kun kaksi kanavaa
käytössä). Kun oskilloskoopissa on hyvin pieni näytemuisti joutuu
oskilloskooppi pudottamaan hyvin nopeasti näytenopeutta kun vaakapyyhkäysyn
nopeutta lasketaan. Ja, kuten on selvää, matalalla samplenopeudella myös
Nyquist raja tulee vastaavasti alemmas.
Jatketaan ja töydennetään myöhemmin....
To be continue...
--» Ylös
--» Oskilloskoopit
--» Etusivulle - Home