Perustietoja Siglent
oskilloskooppien interpoloinnista ja näyttötavoista
Kesken.
Kuitenkin jotain hyödyllistä jo tässäkin joten...
Tämä liittyy hyvin läheisesti myös toiseen esitykseen
jossa enemmän asiaa alias ilmiöstä digitaalisissa oskilloskoopeissa.
On mahdollista että joskus yhdistän ja muotoilen nämä kaksi yhdeksi
kokonaisuudeksi ja "harmonisoin" hiukan ilmaisuja.
Se kannattaa lukea yhdessä tämän kanssa.
Oheismateriaalina kannattaa myös lukea:
Sin(x)/x
Interpolation: An Important Aspect of Proper Oscilloscope Measurements
By Chris Rehorn, Agilent Technologies
Esimerkeissä käytetyt laitteet:
Digitaalinen oskilloskooppi Siglent
SDS1204X-E
Analoginen oskilloskooppi Tektronix 2465ADM
Signaaligeneraattori Siglent
SDG1032X
Spektrianalysaattori Siglent
SSA3032X
Digitaalisessa oskilloskoopissa tulosignaalin AD muunnoksen jälkeen on jono
yksittäisiä peräkkäisiä näytepisteitä. Näytepisteiden aikaväli riippuu
oskilloskoopista ja käyttäjän tekemistä valinnoista. Usein ei haluta katsella
pelkkiä pistejonoja näytöllä vaan halutaan että niistä muodostuu signaalia
(mahdollisimman hyvin) kuvaava yhtenäinen viiva samaan tapaan kuin analogisissa
oskilloskoopeissa se tapahtuu luonnostaan. Yhtenäinen signaalia kuvaava
viiva voi muodostua monin tavoin. Mikäli peräkkäin on hyvin tihessä AD muuntimen
tuottamia datapisteitä ne muodostavat viivan jo sellaisenaan. Hyvin usen on
kuitenkin tilanne toinen varsinkin jos signaalin muutosajat ovat lyhyitä
verattuna näytevälin pituuteen.
Kuva A on GIF animaatio jossa peräkkäin täsmälleen samasta signaalin näytedatasta
näyttö: dots--vectors--dots--Sin(x)/x ja toisto.
Tässä nähdään myös kuinka Siglent Sin(x)/x ei riko sääntöjä ja tulos kulkee
todellisten näytepisteiden kautta.
Kuvassa signaalina 40MHz puhdas siniaalto, 5ns/div (ruudut himmennetty jotta
pisteet erottuu tässä selvemmin. Näytenopeus on tarkoituksellisesti alhainen 100MSa/s
jollon tutkittavan siniaallon taajuus 40MHz vastaa 0,8*fNyquist.
jota pidetään sopivana maksimina yleisesti tämän tyyppisille oskilloskoopeille
Sin(x)/x interpolaatiota käytettäessä.
Kuva B on GIF animaatio jossa peräkkäin täsmälleen samasta signaalin näytedatasta
näyttö: dots-vectors-dots-Sin(x)/x.
Tässä nähdään myös kuten kuvassa A kuinka Siglent Sin(x)/x ei riko sääntöjä ja tulos kulkee
todellisten näytepisteiden kautta.
Sen sijaan itse signaali rikkoo tässä todella pahasti sääntöjä.
Signaalissa esiintyy paljon fNyquist (nyt
50MHz) ylittäviä taajuuskomponentteja (nousuaika) jotka muodostavat aliaksia
jotka näkyisivät pahasti signaalin nurkkien edestakaisena ajallisena ja
tasollisena hyppelynä mikäli oskilloskooppi olisi Run tilassa.
Tämän lisäksi näkisimme että triggaus jitteri
olisi kasvanut katastrofaaliseksi. Koko signaalin nouseva reuna mahtuu
näytteiden väliin ollen noin vajaa puolet näytevälistä. Näyte voi osua juuri
nousevaan osaan tai jonnekin muualle ja nousevasta reunasta ei enää saada
luotettavaa ajallista sijaintia näytteisiin nähden. Peräkkäisten
vaakapyyhkäisyjen aikajitteri triggaustasolla olisi yli 5ns.
Tässä kyseisessä tapauksessa triggauksen aikajitteri
olisi lähes näkymätöntä mikäli tulevan kanttiaallon nousuaika olisi
suurempi kuin noin 11-12ns.
(huom: kuvassa B näkyvä nousuaika ei ole signaalin vaan sen
määrää nyt enemmänkin näyteväli ja Sinc interpolointi)
Huomaa että kuvan tilanteet animaation kunkin näyttöruudun osalta on
pysäytettyjä ja pohjautuu täsmälleen samaan ADC dataan (joka näkyy kun vain
todelliset pisteet (dots)). Näin on saatu esiin se että Sinc interpolointi
todellakin piirtää oikein näytteisiin nähden mutta vain niihin nähden.
Signaalistahan se ei tiedä mitääjn muuta. Ei se tiedä jos signaali rikkoo
interpoloinnin sääntöjä kun on tulosignaalista AD muuntimen näkemän
signaalin taajuuskomponentteihin nähden alinäytteitetty.
Oskilloskoopin käydessä (Run) tilanne dots näyttötavalla näyttää erilaiselta. Kulloisestakin wfm/s
nopeudesta riippuan päällekkäin kerrostetuna voi olla suuri määrä tällaisia
yksittäisiä kuvia ja kun ADC ei toimi synkronissa tutkittavan signaalin kanssa
niin esim pisteitä näkyisi huomattavastikin enemmän riippuen asetuksista ja
signaalista.
On luonnollista että se mitä useinmiten käytetään ja joka usein on oskilloskoopissa oletusarvona
valittu käyttöön on Sin(x)/x interpolointi. Hyvin usein, mutta
ei ihan aina, paras tapa yhdistää nuo pisteet
on käyttää Sin(x)/x interpolointia (Sinc) joka on sekä teoriassa että käytännössä oikea
tapa mikäli eräät ehdottoman tärkeät ehdot täyttyvät. Niistä myöhemmin. Toinen tapa yhdistää
pisteet on vetää suora viiva pisteiden väliin (Line tai Vector usein nimenä).
Kun näyteväli on suhteellisen harva signaalin taajuuteen nähden tulos on varsin
kehno. Sensijaan jos näyteväli on erittäin lyhyt suhteessa signaalin
muutosnopeuksiin tulos on luonnollisestikin hyvä.
Jos jotain pitää näistä tavoista sanoa niin Sin(x)/x (Sinc) on parhaimmillaan
kun aaltomuodot ovat siniaaltotyyppisiä vaikka olisivatkin monipuolisia
monimuotoisia. Joissan tapauksissa se ei ole aivan optimaalinen ja suora viivakin
saattaa olla soveliaampi. Tällöin on kuitenkin usein tilanne se että on
puutteita Sinc interpoloinnin kaikkien ehtojen toteutumisessa joka onkin
käytännössä erittäin usein tilanne varsinkin pulssi-kantti tyyppisillä
signaaleilla. Siksi voi sanoa että suora viiva (line) voi joskus olla
edullisempi näillä kanttialloilla ja kun toimitaan oskilloskoopin ylärajoilla.
Pääsääntöisesti Sinc sopii kaikeen. Joissain tilanteissa erityisesti
pulssi-kantti typpisille signaaleille suora viiva (Line) voi olla kokeilemisen
arvoinen varsinkin jos epäilee että Sinc interpolointi tuottaa ylilyöntiä
liittyen pulssireunoihin (Gibbs ilmiö), samoin kuin jopa myös pelkkien pisteiden
käyttö. Se ei paljoan maksa kun kokeilee kaikkia kolmea vähänkään epäilyttävissä
tilanteissa ja päättelee niiden pohjalta.
Sin(x)/x interpolointi edellyttää ehdottomasti oikein toimiakseen: (ja tämä
usein unohdetaan)
1. Tutkittavasta signaalista ei saa päästä AD muuntimelle taajuuskomponentteja jotka ylittää taajuuden: Näytetaajuus/2
joka tunnetaan nimellä fNyquist
(Nyquist-Shannon teoreeman mukaisesti)
Lisähuomautus: Käytännössä ideaalia Sinc rekonstruktiota ei voi oskilloskoopissa
toteuttaa ja siksi on hyvä pysyä alle ~0,8*(näytetaajuus/2)
2. Näytevälien tulee pysyä samana. Yleensä toteutuu tällaisissa oskilloskoopeissa riittävän
hyvin.
Sinc interpoloinnin sääntöjä ei kovin helposti riko oskilloskoopilla mikäli sen
maksimi näytenopeus on 1GSa/s ja kaistanleveys 100MHz.
Niin voisi helposti luulla. Se on totta silloin kun oskilloskooppi myös käyttää
maksimi näytenopeuttaan.
Aina ei niin kuitenkaan ole. Ja se tulee ottaa huomioon.
Usein jos sellaisessa 100MHz oskilloskoopissa
on useampi kanava samaan aikaan käytössä näytenopeus putoaa riippuen
rakenteesta. Samoin mikäli käytetään hitaampia aikoja (t/div) jolloin
oskilloskoopin on pudotettava näytenopeutta sen mukaan mikä on mahdollista
vallitsevalla t/div asetuksella ja vallitsevalla muistin pituudella. Voihan olla
että esimerkiksi muisti ei rajoita näytenopeutta vallitsevalla t/div asetuksella
mutta on otettu kaikki 4 kanavaa käyttöön ja näytenopeus on vain 250MSa/s (Esim
Rigol DS1000Z) tai 500MSa/s (Siglent SDS1?04X-E) Samoin näytenopeutta joudutaan
alentamaan hitaammilla t/div asetuksilla kun muistin pituus alkaa rajoittaa sitä
joko maksimi muistin tai käyttäjän asettaman maksimi muistin rajoittaessa.
Seuraavassa muutama esimerkki. Esimerkkikuvissa signaalina on noin 40ns
mittainen pulssi taajuudella 1,87MHz
Huomaa että kaikissa alla olevissa 40ns pulsssin kuvissa on täsmälleen sama
signaali oskilloskoopin sisääntulossa.
Signaali tulee 50ohm koaksiaalikaapelilla generaattorilta ja oskilloskoopin
päässä 50ohm impedanssi.
Kuva 1.
Analogisessa oskilloskoopissa ei
synny erilaisia alias ilmiöitä eikä "Gibbsin korvia" kantin nurkkiin joita mitään
ei oikeasti tutkittavassa signaalissa ole. (Tässä oskilloskooppina Tek 2465ADM)
Kuva 2.
Oskilloskoopissa Sin(x)/x joka toteutuu vain jos näyttömuodoksi on myös valittu
vectors. Jos tässä vectors näyttömuodossa kytketään Sin(x)/x interpolointi pois
silloin pisteet yhdistetään suoralla.
Oskilloskoopin aika ja muisti asetukset on tarkoituksellisesti valittu siten
että näytenopeus on saatu pudotettua 250MSa/s. Käytössä siis kanavaparin 1
molemmat kanavat ja muisti rajoitettu 7k sekä aika asetus 2us/div jolloin
saadaan pudotettua 250MSa/s. Jotta on saatu sitten 20ns/div on käytetty
ikkunoitua zoomausta jossa nyt 5 näytettä/div. Näyteväli 4ns on melko lähellä
signaalin todellista nousu ja laskuaikaa. Kuvassa signaalin "nurkissa" näkyy
oikein mainiosti Gibbs ilmiö "Gibbsin korvat" - "Gibbs ears" ja siis niitähän ei
oikeasti todellisessa sisään tulevassa signaalissa ole.
Kuva 3.
Kuten kuva kaksi mutta Sin(x)/x kytketty pois jolloin lineaarinen eli suora
viiva pisteiden väliin. Huomaa että Gibbs ilmiö katoaa. Sensijaan jos
signaalissa olisi esim overshoot todellisuudessa silloin se näkyisi myös tässä!
Tämä on syy miksi joskus suositellaan pulssi-kantti tyyppisille signaaleille
tätä interpolointitapaa tai ainakin epäilyttävissä tilanteissa kokeilemaan sitä
ja tulkitsemaan sitten eron perusteella tilannetta. Luonnollisesti toisen ja
vielä parempi tapa on kasvattaa näytetaajuutta mikäli se suinkin on mahdollista.
Huomaa että vaikka tässä on käytetty melko alhaista näytenopeutta (250MSa/s)
niin tämä kuitenkin sakaalautuu jokseenkin suoraan. 500MSa/s tapahtuu aivan
samaa mikäli nousuaika alkaa olla lähellä 2ns ja vastaavasti alaspäin. Sama
ilmiö.
Kuva 4.
Tässä interpolointia ei tehdä. Vaikka valittuna onkin Sin(x)/x niin
näyttömuodoksi on valittu pisteet (dots) joka ohittaa interpoloinnin ja kuvaan
tulosteaan vain todelliset ADC näytepisteet. Koska tälläkin asetuksella
oskilloskooppi on kohtalaisen nopea on kuvassa pisteitä paljon enemmän kuin yksi
jokaista 4ns kohden. Mikäli Acq mode Fast (oletus) halutaan pudottaa on
jokaisessa TFT kuvan päivityksess avain yksi vaakapyyhkäisy ja siis yksi
näytejono. Nopeassa moodissa jokainen TFT kuva saattaa sisältää useita
peräkkäisiä vaakapyyhkäisyjä kerrostettunna. Pisteiden aikasijainti on kussakin
vaakapyyhkäisisyssä satunnainen koska tutkittavan signaalin ja ADC kellopulssin
välillä ei ole mitään synkronointia tietenkään. TFT päivitysväli on luokkaa
40ms. Kerrostettuna on ne vaakapyyhkäisyt jotka on sinä aikana ehditty
suorittaa. Nopeuden määrää toisaalta signaali ja toisaalta oskilloskoopin nopeus
johon se enintäöän kykenee kulloisillakin asetuksilla.
Useissa tilanteissa varsin käyttökelpoinen mikäli interpolointi ei jostain
syystä ole optimaalinen.
Koska ihmisen silmä on hiukan hidas ja aivot rekonstruoi kuvaa näyttää tilanne
livenä paremmalle kuin tuossa pysäytyskuvassa koska aivot yhdistää niitäkin TFT
frameja jotka se juuri näki. Tämä on täsmälleeen yksi frame. Kuten havaitaan
tässä tilassa signaalin muoto vastaa varsin hyvin sitä kuinka 300MHz hyvä
analoginen oskilloskooppi sen näkee. Samoin edllinen Kuva 3. Vain
Sin(x)/x interpolointi tuotti vireheellisen kuvan signaalista (Kuva 2.).
Kuva 5.
Sama signaali kuin kuvissa 1. - 4.
Mikäli oskilloskoopin näytetaajuus on 250MHz on fNyquist 125MHz, kuvassa keskellä.
Oskilloskoopissa voi ajatella nyt tapahtuvan niin että taitetaan tuo kuva tuosta
125MHz keskilinjalta ja siitä ylöspäin olevat taajuudet taittuvat tuohon päälle
taakaisin päin. Niin se vaan toimii. (itseasiassa tuo "fold back" ajattelu
helpottaa usein. Jos fNyquist olisi esim 50MHz
niin siitä vaan taittelemaan kuvaa. 50 kohdasta taaksepäin ja taas nollakohdasta
ylöspäin ja edelleen 50 kohdasta taaksepäin jne...sen taitellun haitarin läpi
kun katsoo niin näkee missä kukin taajkuus on tuossa 0-fNyquist
peruskaistalla. (tokihan sen voi laskeakin. Mutta laskukaava ei aina hahmota
asiaa "kuvaksi" mielessä.)
Kuvaa katsoessa tulaa huomioida se että oskilloskoopin ADC näkisi tilanteen noin
ainoastaan mikäli analogisen tuloasteen kaistaleveys olisi
rajoittamaton ja tasainen. Se etupään vaimennus luonnollisesti vaikuttaa (ja
estää aliasointiakin). Kun oskilloskoopin ADC on täydellä skaalalla 8 bittiä on
sen teoreettinen dynamiikka alue 48dB. Käytännössä se ei ole niin paljon.
Yleensä et oskilloskoopissa myöskään käytä täyttä skaalaa vaan enintään noin 80%
koska näyttö on kahdeksan ruutua korkea mutta täysi ADC lukualue 256 tasoa on
hiukan yli 10 ruutua. (lineaarisuus siellä reunoilla ei ole kovin hyvä joka ei
johdu AD muuntimesta vaan analogisesta asteesta ennen sitä.) Analogisissa
oskilloskoopeissa sen lisänä oli kuvaputken poikkeutuksen virheet. Mutta
edelleen kannattaa noudattaa vanhaa sekä HP että Tektronix ohjetta että
esimerkiksi oskilloskoopin kaiataleveys mitataan 6 ruudun korkuisella
signaalilla. Eipä siitä ole syytä luopua ja itse käytän yleeensä aina sitä.
Sen lisäksi oskilloskoopissa Sin(x)/x ei suinkaan ole täydellinen jo
siksikin koska eihän sitä voi laskea äärimmaisen pitkästä datajonosta vaan
muutamaan näytteen yli. Se tuottaa omat "ilmiönsä" jo hiukan aiemmin...
tuolla 100MHz tienoilla jo havaittavana. Pitää myös aina muistaa että kun
puhutaan näistä taajuuksista, olkoon se sitten kaistaleveys tai Sinc
interpolointi tms, niin puhutaan siniaallosta. Tuossa spektrikuvassa on piikki
jokaisen sinialalon kohdalla josta tuo oskilloskoopin sisääntuleva pulssi
voidaan ajatella koostuvan. Jotta alkuperäinen signaali ei vääristy on
oskilloskoopin pystyttävä toistamaan nämä jokainen siniaalto tasoltaan
alkuperäisenä. Jos (kun) näin ei ole, oskilloskooppi vääristää signaalia
(enemmän tai vähemmän).
Kuva 6.
Mikäli signaali olisi tuolla samalla taajuudella 1.87MHz tuon lyhyehkön pulssin sijasta
kanttiaaltoa näyttäisi sen koostumus tältä. Siinä on melkoinen joukkio
siniaaltoja jotka kaikki oskilloskoopin olisi toistettava mitään taajuutta
korostamatta tai vaimentamatta jotta kuva vastaisi signaalia. Toki tuo vielä
jatkuisi pidemmällekin mutta humataanpa että oskilloskoopin AD muunnin on 8
bittinen. Teoriassa siis dynamiikka 48dB jos AD muunnin olisi ideaali. Kuvassa
6dB ruudut joten 8 ruutua vastaa 8 bitin lukualuetta. (kuvassa kantin
perustaajuus eli 1. harmoninen on trasoltaan hiukan yli 1dBm. (niin sain tuon
asteikon "nätiksi" 0 - 60dB ja koska tarkoitus on vain esittää periaatetta))
Tässä kohden on hyvä ajatella. Jos sama kantti olisi vaikkapa vain 1kHz
taajuudella mutta sama nousuaika, silloin noita yksittäisiä
siniaaltokomponentteja olisi huomattavasti tiuhempaan. Oskilloskoopin
(SDS1204X-E) analogisen etupään kaistaleveys ennen AD muunninta on nimellisesti
200MHz mutta toki se jatkuu siitä ylöspäin hiljalleen vaimentuen. Jos
näytetaajuus on 1GHz on Nyquist rajataajuus 500MHz. 500MHz näytetaajuudella
250MHz ja 250MHz näytetaajuudella 125MHz jne. Kaikki mitä AD muunnin "näkee" ja
joka ylittää kulloisenklin Nyquist rajataajuuden generoivat aliaksia.
Jotta välttää ongelmat ja
pahasti virheelliset tulokset on digitaalisen oskilloskoopin käyttäjän oltava ainakin
auttavasti perillä näistä asioista ja tietää edes jotain siitä millä tavoin
virheet usein ilmenee ja millä yksinkertaisilla keinoilla niitä voi välttää tai
tarkistaa onko ehkä sellaisesta kyse. Niitä kannattaa harjoitella jolloin niistä
kokemuksen myötä tulee rutiinia ja silmä oppii ne seikat jolloin pitää epäillä
näkyvää signaalin kuvaa ja lähes automaattisesti tulee tehneeksi pari pikku
asetusmuutosta joiden avulla epäily joko vahvistuu tai vaimenee.
Joka tapauksessa aina
pitää ymmärtää että oskilloskoopin kuva on aina virheellinen, enemmän tai
vähemmän.
Muutama perus vinkki alias ilmiöiden sekä interpoloinnin tuottamien
normaalien mutta joskus haitallisten ilmiöiden eliminoimiseksi.
1. Käytä Sin(x)/x interpolaatiota oletusarvoisesti mutta käytä
myös muita tapoja jotta niiden käyttö pysyy ns "lihasmuistissa". Mikäli haluat
sen vaikutuksen pois tilapäisesti vaihda näyttömuodoksi "Vector" sijalle "Dots".
2. Pyri aina käyttämään maksimaalista
näytenopeutta. Sen turvaa parhaiten valitsemalla muistin
maksimipituudeksi oskilloskoopin maksimi kun toimitaan alemmilla
vaakapyyhkäisynopeuksilla. Ellei jokin erityinen seikka ole syynä
muistin pituuden rajoittamiseen. (esimerkiksi sekvenssitallennuksessa
sekvenssien määrän maksimointi näytenopeuden kustannuksella)
Mikäli käytät
enintään kahta kanavaa ja oskilloskoopissa (Siglent X mallit) on 4 kanavaa valitse
tällöin käytetävät kaksi kanavaa siten että käytössä on maksimi näytenopeus.
3. Jos tutkittavat signaalit ovat kanttiaalto tyyppisiä ja
epäilet esimerkiksi nurkkien ylilyönnin olevan Sin(x)/x aiheuttama "Gibbs ears"
ilmiö (Kuva 2), kokeile ensin näyttömuotoa "Dots". Kun halutaan käyttää
näyttömuotoa "Vectors" kannattaa ainakin kokeilla Sin(x)/x sijasta
lineaarista eli x interpolaatiota.
4. Alias ilmiöitä voi myös joissain tilanteissa vähentää kytkemällä
20MHz kaistaleveys käyttöön erityisesti silloin kun toimitaan 50MSa/s
tai alemmilla näytetaajuuksilla jotta vähennetään AD muuntimelle pääseviä
korkeita taajuuksia jotka aiheuttaisivat alias muodostusta. Lisäksi joskus
saattaa tässä tarkoituksessa olla apua myös siitä että kytkee mittapään
toimimaan 1x asetuksella joka rajoittaa myös korkeampia taajuuksia.
5. Jos näet hitaahkoilla pyyhkäissyajoilla ja matalilla
näytenopeuksilla jonkun epämääräisen aaltomuodon joka ei halua triggautua.
Esimerkkinä tilanne jossa sisään tulee tasan 10MHz siniä ja oskilloskoopin
näytenopeus on esim 100kSa/s (1 kanava, muisti 14k, 10ms/div) saatat nähdä
suuruusluokkaa yleensä alle 100Hz siniaallon tapaista. Itseasiassa sen taajuus
on se ero joka sinun oskilloskoopin referenssi poikkeaa 10MHz sisääntulevasta
taajuudesta eikä siihen pysty triggaamaan. Hätäisimmät on kysyneet että onko
oskilloskooppi jotenkin sekaisin tai onko siinä vikaa... Ei ole vikaa. Se
toimii niinkuin teoria sanoo.
Muuta nyt muistiksi 14M. Näytenopeus on nyt 100MSa/s. Siirry zoomaukseen ja
veivaa alaikkunaan näkyviin 20ns/div ja näet 10MHz siniä joka itseasiassa myös
triggaa hyvin koska nousunopeus ei riko sääntöjä. Siirry takaisi pois
ikkunoidusta zoomauksesta. Muistiksi 14k. taas näkyy se matalataajuinen ei
triggaava sini.
Muuta nyt Acquisition Normal sijaan PeakDetect. Huomaat kuinka signaali on nyt
yksi keltainen palkki vaakasuoraan jossa näkyy alkuperäisen 10MHz sinin
peak-peak verho.
Eli yksi tapa lisää tarkistaa signaalia... vaihda peak detect toimintaan
ja päättele tuloksesta.
6. Jos näet nopean kanttiaallon nurkkien "lepattavan" (nurkkien
taso- ja aikajitteriä) niin silloinkin on syytä epäillä.
Kokeile dots näyttömuotoa, maksimoi samplenopeus, kokeile Sinc sijasta
linear vector näyttötavalla.
Kun hallitsee näitä eri keinoja ja tietää mistä on kyse silloin alias yms ilmiöt
eivät johda harhapoluille lainkaan niin helposti. Analogisten oskilloskooppien
kanssa koko tätä ilmiöjoukkoa ei ole. Niissä ei voi syntyä lainkaan alias
ilmiöitä eikä interpoloinnin tuottamia ilmiöitä - siksikin nämä voivat
oudoksuttaa mikäli aiemmpi kokemus perustuu analogisiin oskilloskooppeihin.
Kohtaan 5. liittyen pari esimerkkiä.
Kuva 7.
Alkuperäinen signaali joka on käytössä kuvissa 8. sekä 9. Signaalin
taajuus 45MHz reunojen nopeus luokkaa 4ns.
Koska kuvassa on käytössä 1GSa/s näytenopeus luonnollisestikaan ei esiinny
aliasointia. Sattumoisin kuvassa näyttötapana on Dots jolloin pelkät
näytepisteet tulostetaan ruudulle ilman pisteitä yhdistäviä suoria tai Sinc
interpolaation tuottamia viivoja. Koska oskilloskooppi on nopeahko DPO tyyppinen
ehtii se tuottaa niin paljon pisteitä ruudulle että yksittäiset pisteet ei erotu
juurikaan edes noilla jyrkemmillä reunoilla.
Kuva 8.
Signaali sama kuin kuvassa 7. Kuvan tapauksessa Sin(x)/x on käytössä. (ja
luonnollisesti Vectors näyttömuotona)
Kuvassa on hidastettu vaakapyyhkäisyä ja
rajoitettu vaakapyyhkäisyn muistin pituudeksi 7k.
Näin saatu näytenopeus pakotettua tätä demonstraatiota varten 50MSa/s nopeuteen.
Tämä nopeus on ehdottomasti aivan liian alhainen kyseiselle signaalille.
Näytteiden väli on 20ns. Signaalin nousuaika on luokkaa 4ns ja koko jakso hiukan
yli 22ns. Kyseinen signaali vaatisi miellellään vähintään yli 500MSa/s.
Seuraava on varsin tärkeä ymmärtää ja muistaa myös soveltaa joissain
käyttötilanteissa.
Se myös mukavasti osoittaa käytännössä sen että digitaalinen triggausjärjestelmä
ei perustu siihen desimoituun dataan jota näemme silloin kun samplenopeudeksi
ilmoitetaan jokin muu kuin AD muuntimen perusnopeus, jota se aina käyttää. Niitä
nopeuksia on kaksi. Joko 1GSa/s tai 500MSa/s riippuen montako kanavaa on
yhtaikaa käytössä. Tässä alla olevassa esimerkikssä AD muuntimen nopeus on
500MSa/s ja desimoitu nopeus 50MSa/s. Triggausjärjestelmä käyttää tässä
tapauksessa 500MSa/s dataa. Alla kuva 9. GIF animaatio näyttää suuntaa miltä
tilanne suurin piirtein näyttää livenä ruudulla.
Kuva 9.
Näyttömuotona Kuvassa 9 on nyt pisteet (Dots) ja edelleenkin näytenopeus on
alhainen. Katso myös ylempää kuva 4.
Nyt meillä näkyykin signaali aivan ok ja jopa triggaus toimii tarkasti (ja
hienosäätää signaalin kohdalleen näytepisteiden väliin oikeaan kohtaan kullekin
vaakapyyhkäisylle, miten se edes on mahdollista... (no on siihen selitys
mutta en pura sitä tähän tämän enempää: Muistutan vain että AD muuntimen
nopeuttahan ei muuteta vaan datavirtaa on desimoitu jotta on saatu 50MSa/s
vastaava näytejono jonka pisteet ovat toki näytöllä esitettävän Sinc
interpoloinnin käyttämä data)
Jopa tälläkin asetukselle oskilloskooppi ehtii tuottamaan yhteen TFT frameen
useita vaakapyyhkäisyjä jolloin silmä noiteeraa niitä enemmän kuin yksittäinen
frame kuvattuna still kuvaksi (kuvassa noin 15 jokaiseen TFT frameen ja se
nopeus taas on luokkaa 25frame/s). Jokaisessa vaakapyyhkäisyssa kuitenkin
näytepisteet ovat satunnaisessa sijainnissa signaaliin nähden. (Tietenkin koska
signaalin ja oskilloskoopin ADC kellon välillä ei ole lukitusta.)
Voidaan sanoa että oskilloskooppi toimii tavalla jolle voimme antaa nimen
Sequential Acquisitions Random
Interleaving eli SARI.
(jollain tavalla sukua LeCroyn "Random Interleaved
Sampling mode" eli RIS
toimintatavalle)
Tätä ei ole Siglentin toimesta missään erikseen mainittu tai selitetty mutta
näin se kuitenkin toimii. Pitää kuitenkin huomata että tälläkin on rajansa.
Kuten kuvassa nähdään signaalin triggaava taajuus on kuitenkin alle 2*fNyq
eli alle näytenopeuden. Miksi ominaisuutta ei ole dokumentoitu.
Mahdollisesti siksi että nykyisellään sen määrittely spesifikaatioihin olisi
hankalaa ja/tai mahdollisia sekaannuksia aiheuttavaa. Mutta, kuten olen aina
sanonut, tunne laitteesi! Laitteen ominaisuuksia kannattaa ns itseopiskella.
Seuraavassa kuvassa, Kuva 10. on tilannetta hiukan purettu.
Poimittu ylläolevasta yksi TFT frame. Ja lisäksi siitä framesta merkattu yksi
yksittänen vaakapyyhkäisy tai capture tai acquisition kuinka sitä sitten
nimittelemmakin.
Kuva 10.
Kuvassa 10 on Kuvan 9 gif animaatiosta yksi frame.
1 frame tässä on sama kuin olisi otettu oskilloskoopin käydessä yksi TFT ruutu.
Koska oskilloskooppi on DPO tyyppinen yksi frame voi sisältää useita
vaakapyyhkäisyjä. Kuvamuotona on nyt pelkät datapisrteet. Kuvassa on ehtinyt
tapahtua 16 vaakapyyhkäisyä jossa kukin sisältää 7 datapistettä. Olen merkinnyt
yhden yksittäisen trigatun vaakapyyhkäisyn pisteet pinaisella ympyrällä.
Datapisteiden ajallinen väli on 20ns koska meillä on nyt samplenopeus 50MSa/s.
Kuitenkin kuten nähdään ne 7 datapisteen pyyhkäisyt on trigattu ja asemoitu
aivan kohdalleen. Sehän ei olisi mitenkään edes teoriassa mahdollista tässä
tapauksessa mikäli triggaus perustuisi niihin datapisteisiin jotka on nöytöllä.
Kuvassa on Persistence kytkettynä päälle joten näkee missä ne ovat olleet myös
ajassa taaksepäin niin kauan kun Persistence on niitä siihen kumuloinut.
Kuvassa siis nähdään 16 pyyhkäisyä ja niiden kunkin 7 pistettä sekä edeltäviltä
TFT frameilta tuo persistence jälki.
Kuten nähdään, triggaus ja on onnistunut kohtalaisenkin tarkasti. No onhan
triggaus käyttänytkin pyyhkäisýn ajan datavirtaa jossa näyteväli on 2ns.
Tämä on käytännön esimerkki joka osoittaa sen että Triggausjärjestelmä saa ennen
desimointia käyttöönsä desimoimattiman datan. Desimointi tapahtuu vasta
triggauksen jälkeen (tai siis niin sen voi mielessään ajatella vaikka siellä
sisällä jotain rinnakkainkin puuhasteltaisiin).
Tästä toki nyt sitten on myös seurauksia jotka joissain tilanteissa saattaa
yllättää. Eli se että ruudulla olevassa datassa ei näykään syytä miksi on
trigattu.
Ajattelepa tuota punakynällä merkittyä vaakapyyhkäisyä jos se vaikkapa olisikin
ainoa vaakapyyhkäisy. Näkisit nuo punaisella merkatut ja ihmettelisit miksi on
trigattu aivan hullussa kohdassa.
Ja nyt tarkkana.
Miten me oleme kuvassa käytäneet skooppia. Kaivetaanpas taas
herrat Nyquist ja Shannon esiin. Olemme napanneet signaalia jonka perustaajuus on 45MHz
eikä se ole edes siniä vaan hiukan kantin tapaista. Samplenopeus
50MSa/s. fNyquist on... kappas vaan 25MHz.
Mites me tuolla lailla kuitenkin näemme signaalia.
Koska meillä triggaus toimii
paljon suuremmalla nopeudella saamme nuo pisteet asemoitua (punaiset) mutta
signaalista emme näe kuvaa tuon yhden perusteella... sitten tulee seuraava vaakapyyhkäisy. Taaskin
joukko datapisteitä siitä signaalista ja triggaus osaa asemoida sen
triggauskohdan... mutta pisteet ovat satunnaisessa sijainnissa triggauskohtaan
nähden... sama seuraavalla kierroksella jne. Sattumalta pisteitä saadaan
signaalin eri osista peräkkäisin pyyhkäisyin ja se alkaakin muodostaa kuvan
signaalista.
Tämä toimii hiukan eri tavoin kuin ns ETS joissain oskilloskkoopeissa (aika
harvinainen nykyisissa ns real time oskillokoopeissa) mutta tulos on osittain
samankalatainen. Tämä EI toimi myöskään single shot tilanteissa. Signaalin pitää
olla ns jatkuva signaali riittävän kauan jotta se signaalikuva aletaan saada.
Tässä aika hyvä tulos tuli jo noin 16 TFT framen aikana joissa kussakin
oli noin 16 vaakapyyhkäisyä joissa kussakin oli noin 7 datapistettä ja
persistence vielä paransi asiaa. Toki ilman persistence olisi meillä
verkkokalvolla aivan hyvä kuva signaalista jo tuollakin. TFT päivittyy noin 40ms
välein joten sekunnissa noin 25 framea joissa näillä asetuksilla 16 vaakapyyhkäisyä
eli wfm. Tässä tapauksessa nopeus on siis noin 400wfm/s. (16x25)
Muista siis että desimoiduilla näytenopeuksilla Trigger saa kuitenkin
desimoimatonta dataa AD muuntimelta.
Muista että dots näyttämoodi on myös oikeasti hyödyllinen!
Tässä voitiin katsella signaalia joka oli 1,8 x fNyquist
perustaajuutensa osalta ja se sisälsi ainakin yli 5 x fNyquist
taajuuksia (kantin 3. Harmoninen on 5,4 x fNyquist).
Täydennän jossain vaiheessa lisää
kun silmät ja aika sekä saatavilla olevat laitteet
sallivat
--» Ylös
--» Oskilloskoopit
--» Etusivulle - Home